Heeft u of had u in het verleden bij ons een Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of Card waarop u gespreid terugbetaalde? Dan heeft u mogelijk een periode te veel rente betaald. Als dat zo is, bieden we u hiervoor een vergoeding aan. Op deze pagina vindt u meer informatie.
Persoonlijk Aanbod - Vergoeding voor te veel betaalde rente
Waarom een vergoeding
Het Kifid oordeelde in 2021 dat ABN AMRO bij de berekening van de variabele rente op doorlopende kredieten de marktrente onvoldoende heeft gevolgd. ABN AMRO en de Consumentenbond hebben hiervoor een compensatieregeling afgesproken. Zodat klanten een vergoeding krijgen voor te veel betaalde rente. ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO en het Doorlopend Krediet van ICS valt onder deze regeling. Daarnaast zijn er klanten die voor de Gespreid Betalen Faciliteit van vóór maart 2011 of Card van voor 1996 waarop u gespreid terug betaalde, mogelijk te veel rente hebben betaald. Klanten voor wie dit geldt, vergoeden we ook in lijn met deze regeling.
Meer over de compensatieregeling
Voor wie?
U ontvangt automatisch een Persoonlijk Aanbod voor een vergoeding als blijkt dat u in aanmerking komt. U komt in aanmerking als uit onze berekening blijkt dat u te veel rente heeft betaald en een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen. Voor een van onze volgende producten:
- U heeft of had op of na 1 januari 2001 een Doorlopend Krediet van ICS met variabele rente
- U heeft of had op of na 1 januari 2001 een Gespreid Betalen Faciliteit, die gestart is voor maart 2011
- U heeft of had op of na 1 januari 2001 een Card met gespreid betalen die gestart is vóór 1 januari 1996 waarop u minstens drie achtereenvolgende maanden gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om gespreid te betalen en u over die maanden rente heeft betaald
Had u een Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen, die eerder is gestart bij een andere partij maar later is overgenomen door ICS dan ontvangt u daarover ook compensatie als er nog informatie over betaalde rente beschikbaar is.
Producten van ICS waarvoor de compensatieregeling niet geldt, zijn alle zakelijke creditcards omdat de uitspraak van het KiFiD en de regeling met de Consumentbond alleen ziet op consumenten kredieten. De regeling ziet ook niet op overige Cards gestart na 1 januari 1996 of Gespreid Betalen Faciliteiten afgesloten na maart 2011. Deze producten zijn gekoppeld aan de ten hoogste toegelaten kredietvergoeding, volgens het KiFiD een duidelijk vindbare referentierente. De regeling geldt ook niet als u minder dan drie achtereenvolgende maanden gebruik heeft gemaakt van gespreid betalen op de Card met gespreid betalen en daarover rente heeft betaald.
Wanneer ontvangt u een Persoonlijk Aanbod?
U heeft of had een Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of een Card met gespreid betalen bij ICS
- De komende periode berekenen we voor u of u te veel rente betaald heeft. En welke vergoeding u moet ontvangen.
- Blijkt hieruit dat u een vergoeding van € 50 of meer krijgt? Dan ontvangt u een brief met uw Persoonlijk Aanbod. Hierin staat de vergoeding die we u aanbieden en welke afspraken en voorwaarden hiervoor gelden. Voor Doorlopend Krediet hebben alle klanten die in aanmerking komen voor compensatie een brief ontvangen. Voor de Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen, ontvangt u een brief voor het einde van 2024.
- Blijkt uit de berekening dat u geen vergoeding, of een vergoeding kleiner dan € 50 zou moeten krijgen? Dan ontvangt u geen Persoonlijk Aanbod.

Al een Persoonlijk Aanbod ontvangen?
Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?
Bekijk ook onze pagina over de compensatieregeling en antwoorden op veelgestelde vragen over de brief met Persoonlijk Aanbod. Of bel ons op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur. We helpen u graag.